
Projekt „Daj sobie szansę”
Powiat Puławski/ Zespół Szkół nr 3 im. Marii Dąbrowskiej w Puławach otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, Działanie 10.4 Kształcenie zawodowe, Priorytet X Lepsza edukacja na realizację projektu: pn. „Daj sobie szansę”.
Projekt „Daj sobie szansę ” realizowany jest w Technikum nr 3 wchodzącym w skład Zespołu Szkół nr 3 w Puławach. Działania dotyczą rozwijania kompetencji, umiejętności, uzdolnień i zainteresowań uczniów poza edukacją formalną i realizowane będą od 17 marca 2025 r. do 31 sierpnia 2026r.
Całkowita wartość projektu: 256 469,25 zł, kwota przyznanego dofinansowania: 223 869,25 zł, płatność ze środków europejskich: 217 998,86 zł, dotacja celowa z budżetu krajowego: 5870,39 zł, wkład własny wniesiony w postaci udostępnienia sal lekcyjnych: 32600 zł zł.
Cel główny: Zwiększenie szans edukacyjnych 42 uczniów Technikum nr 3 znajdujących się w
niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej poprzez realizację działań ukierunkowanych na rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów poza edukacją formalną do 31.08.2026
Uczestnikami/czkami projektu będą uczniowie/nnice Technikum nr 3 w ZS3- wykształcenie podstawowe, nieaktywni zawodowo w wieku 14-20 lat, realizujący kształcenie w zawodach: technik weterynarii, technik fotografii i multimediów oraz technik reklamy.
Uczeń znajdujący się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej – uczeń spełniający co najmniej jedną z następujących przesłanek:
1. posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2023 r., poz. 100, z późn. zm.);
2. posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno–pedagogiczną wydane na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 1082, z późn. zm.);
3. pochodzenie ucznia z rodziny wielodzietnej, tj. mającej na utrzymaniu troje lub więcej dzieci:
− w wieku do ukończenia 18. roku życia,
− w wieku do ukończenia 25. roku życia – w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole, do dnia 30 września następującego po końcu roku szkolnego, w którym jest planowane ukończenie nauki lub w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole wyższej – do końca roku akademickiego, w którym jest planowane ukończenie nauki;
4. posiadanie przez ucznia statusu osoby przebywającej w pieczy zastępczej lub opuszczającej pieczę zastępczą, o której mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
5. posiadanie przez ucznia statusu dziecka pozbawionego całkowicie, częściowo lub okresowo opieki rodzicielskiej;
6. wychowywanie się w rodzinie niepełnej;
7. pobieranie przez jedno z rodziców/opiekunów prawnych (w okresie zasiłkowym obejmującym miesiąc rozpoczęcia udziału w projekcie) świadczeń rodzinnych na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych i wobec którego, w tym okresie nie wydano decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia;
8. posiadanie przez ucznia doświadczenia migracji;
W projekcie przewidziano następujące zadania:
- Zajęcia survivalowo- strzeleckie– uczniowie będą doskonalić umiejętności strzeleckie z wykorzystaniem różnego typu broni. Korzystać będą ze specjalnych strojów strzeleckich . W ramach zajęć dla uczniów odbędzie się obóz survivalowy- 5 dni Lubelszczyzna, podczas którego będzie możliwość poznania technik przetrwania w różnych warunkach, wzniecania ognia, gotowania w warunkach polowych, wyznaczania tras, budowy szałasów, zdobywanie pożywienia, budowa pułapek, narzędzi łowieckich, elementy alpinistyki, biegi i marsze na orientację. Obóz jest również szansą przećwiczenia technik strzeleckich w terenie.
- Zajęcia artystyczne – W ramach zajęć wykonywane będą okazjonalne ozdoby i stroiki. Młodzież pozna różne sposoby i techniki wykonywania i ozdabiania prac. Powstaną między innymi: jesienne bukiety, wianki dekoracyjne, bombki i pisanki świąteczne, choinki i świeczniki, świąteczne poduszki. Uczestnicy wykonają również świąteczne stroiki. Nauczą się ozdabiać szkło i porcelanę oraz posługiwać się maszyną do szycia. Zorganizowane zostaną 2 wystawy gdzie młodzież zaprezentuje swoje prace uczniom innych klas oraz nauczycielom.
- Pierwsza pomoc– udoskonalenie zasad wykonywania podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (BLS), oraz rozszerzają tematykę o zagadnienia takie jak: postępowanie w miejscu zdarzenia; zawartość apteczki pierwszej pomocy; pomoc w przypadku utraty przytomności; resuscytacja krążeniowo-oddechowa, tamowanie krwotoków; postępowanie w przypadku złamań i zwichnięć, oparzenia i odmrożenia oraz innych stanach nagłych zagrażających życiu i zdrowiu. Zwiększenie liczby przeszkolonych osób w ramach pierwszej pomocy zwiększy prawdopodobieństwo że podstawowe zabiegi resuscytacyjne zostaną podjęte na czas i we właściwy sposób.
- Klub fotograficzny– nauka fotografii i obróbki zdjęć, najpierw w szkolnym studio fotograficznym a następnie w terenie podczas pleneru fotograficznego. podczas zajęć uczestnicy: nabędą wiadomości z zakresy teorii fotografii, poznają programy komputerowe do obróbki zdjęć, poznają historię fotografii oraz jej największych twórców, rozwiną zainteresowania kulturą i pięknem regionu, rozwiną inwencję, wyobraźnię i wrażliwość plastyczną, rozwiną i wzbogacą poczucie estetyki
Będą m mieli możliwość wykonania samodzielnie zdjęć różnymi technikami i w różnych warunkach.
Zakupione zostaną różne rodzaje papieru fotograficznego , toner do wydruku zdjęć, chemia do wywoływania zadęć oraz filmy na których uczniowie będą wykonywali zdjęcia (czarno-białe, kolorowe itp.) czyli materiały które młodzież zużyje w czasie
zajęć. Dodatkowo zlecone zostanie wykonanie zdjęć które udostępnione zostaną podczas zorganizowanych wystaw- 2 wystawy (po 1 na każdą grupę). Szkoła posiada stelaże outdoor do prezentacji zdjęć które zostaną wykorzystane przez uczniów. Wystawy prezentowane będą na zewnątrz uczniów, rodziców i społeczności szkolnej.
- Koło turystyczne– na zajęciach w szkole uczniowie teoretyczne poznają metody wytyczania szlaków, poznawania przyrody, oceny pogody, zielonej transformacji czyli wykorzystania zielonej energii natomiast podczas rajdów i obozu przećwiczą chodzenie na orientację, rozpalanie ognisk, zaangażowanie ich w przygotowanie wyprawy –
wyszukiwanie informacji o miejscach zwiedzanych pod względem historycznym,
przyrodniczym, kulturowym, kompletowanie ekwipunku, poszukiwanie map i planów
miast. Uczniowie podczas rajdów oraz wyjazdu edukacyjnego będą mogli wykorzystać poznaną wiedzę w praktyce m.in. dotyczącą zielonej transformacji podczas zwiedzania farmy wiatrowej , zakładu wykorzystywania odpadów czy obserwowania bioróżnorodności biologicznej oraz skutków jej zakłócania. - Koszty pośrednie (promocja, zarządzanie projektem, materiały biurowe)
Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 oraz Budżetu Państwa.
Rezultatem projektu będzie nabycie kompetencji, umiejętności, uzdolnień i zainteresowań uczniów, które zaowocują ogólnym rozwojem w dłuższej perspektywie czasowej.
#FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie.

