Czas na pasje

W dniu 30 czerwca 2025 roku Powiat puławski / Zespół Szkół nr 3 im. Marii
Dąbrowskiej w Puławach zakończył realizację projektu pt. „Czas na pasje”. Projekt
realizowany był w ramach Programu: Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 nr
FELU.10.03-IZ.00-0042/23i złożony w odpowiedzi na konkurs nr FELU.10.03-IZ.00-001/23 w
ramach Działania 10.3 Kształcenie ogólne, Priorytetu X Lepsza edukacja.
Projekt realizowany był w VI Liceum Ogólnokształcącym wchodzącym w skład Zespołu Szkół
nr 3 w Puławach. Działania dotyczyły rozwijania kompetencji, umiejętności, uzdolnień i
zainteresowań uczniów poza edukacją formalną i były realizowane od 15 lutego 2024 r. do
30 czerwca2025r.
Całkowita wartość projektu wyniosła: 234 067,00 zł, kwota przyznanego dofinansowania:
207 067,00 zł, płatność ze środków europejskich: 198 956,95 zł, dotacja celowa z budżetu
krajowego: 8 110,05 zł, wkład własny wniesiony w postaci udostępnienia sal lekcyjnych: 27
000,00 zł.
Cel główny: zwiększenie szans edukacyjnych uczniów VI LO znajdujących się w niekorzystnej
sytuacji społeczno-ekonomicznej poprzez realizację działań ukierunkowanych na rozwijanie
zainteresowań i pasji uczniów poza edukacją formalną do 30 czerwca 2025 r.
Uczestnikami/czkami projektu byli uczniowie/uczennice VI LO w ZS3 – z wykształceniem
podstawowym, nieaktywni zawodowo w wieku 14–19 lat, realizujący kształcenie ogólne,
znajdujący się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej.
Uczeń znajdujący się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej – to uczeń spełniający
co najmniej jedną z następujących przesłanek:

  1. posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27
    sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
    niepełnosprawnych (Dz.U. z 2023 r., poz. 100, z późn. zm.);
  2. posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną
    poradnię psychologiczno–pedagogiczną wydane na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016
    r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 1082, z późn. zm.);
  3. pochodzenie ucznia z rodziny wielodzietnej, tj. mającej na utrzymaniu troje lub więcej
    dzieci:
    − w wieku do ukończenia 18. roku życia,

− w wieku do ukończenia 25. roku życia – w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole,
do dnia 30 września następującego po końcu roku szkolnego, w którym jest planowane
ukończenie nauki lub w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole wyższej – do końca roku
akademickiego, w którym jest planowane ukończenie nauki;

  1. posiadanie przez ucznia statusu osoby przebywającej w pieczy zastępczej lub
    opuszczającej pieczę zastępczą, o której mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r.
    o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
  2. posiadanie przez ucznia statusu dziecka pozbawionego całkowicie, częściowo
    lub okresowo opieki rodzicielskiej;
  3. wychowywanie się w rodzinie niepełnej;
  4. pobieranie przez jedno z rodziców/opiekunów prawnych (w okresie zasiłkowym
    obejmującym miesiąc rozpoczęcia udziału w projekcie) świadczeń rodzinnych na podstawie
    ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych i wobec którego, w tym
    okresie nie wydano decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia;
  5. posiadanie przez ucznia doświadczenia migracji;

W ramach projektu zrealizowano następujące zadania:

  1. Zajęcia survivalowo-strzeleckie
    Uczniowie doskonalili umiejętności strzeleckie z wykorzystaniem różnego typu broni,
    korzystali ze specjalnych strojów strzeleckich. Odbył się obóz survivalowy (5 dni, Bieszczady),
    podczas którego poznali techniki przetrwania w różnych warunkach, wzniecania ognia,
    gotowania w warunkach polowych, budowy szałasów, wyznaczania tras, zdobywania
    pożywienia, elementy alpinistyki, biegi i marsze na orientację.
    Obóz był okazją do praktycznego ćwiczenia technik strzeleckich w terenie.
    Zakupiono kulochwyty, tarcze różnego rodzaju, śrut – wszystkie materiały zostały zużyte na
    zajęciach.
    Efekty:
    • Uczniowie opanowali podstawy posługiwania się różnymi rodzajami broni, w tym
    zasady bezpieczeństwa, celowania oraz kontroli oddechu.
    • Uczestnicy nabyli umiejętności posługiwania się sprzętem specjalistycznym (np. stroje
    strzeleckie, tarcze, kulochwyty) oraz właściwego ich wykorzystania w warunkach
    szkoleniowych i terenowych.

• Podczas obozu w Bieszczadach uczniowie ćwiczyli techniki przetrwania w różnych
warunkach: rozpalanie ognia, przygotowywanie posiłków w warunkach polowych,
budowa schronień, orientacja w terenie.
• Uczniowie nabyli umiejętność działania w trudnych warunkach pogodowych i
terenowych, a także pracy zespołowej w sytuacjach wymagających szybkiej adaptacji
i podejmowania decyzji.
• Uczniowie nauczyli się współpracy w grupie, podziału zadań oraz wzajemnego
wspierania się w sytuacjach kryzysowych.

  1. Zajęcia z siatkówki
    Uczestnicy doskonalili grę w siatkówkę – ćwiczyli formy ścisłe i fragmenty gry. Skupiono się
    na ogólnej sprawności fizycznej, przygotowując młody organizm do wysiłku.
    Zakupiono stroje do siatkówki (komplet: spodenki + bluzka) dla każdej uczennicy.
    Zorganizowano obóz sportowy (5 dni- Władysławowo) dla 12 uczennic, podczas którego
    codziennie doskonaliły techniki gry.
    Efekty:
    • Uczennice opanowały podstawowe i zaawansowane elementy techniki gry w
    siatkówkę, takie jak: zagrywka, odbicie oburącz, atak, blok oraz przyjęcie zagrywki.
    • Dzięki regularnym treningom wzrosła ich koordynacja ruchowa, refleks, precyzja
    ruchów oraz ogólna sprawność fizyczna.
    • Podczas obozu sportowego uczennice miały możliwość codziennego doskonalenia
    technik siatkarskich w warunkach intensywnego treningu, co znacznie przyspieszyło
    proces nauki.
    • Zajęcia zwiększyły świadomość znaczenia regularnej aktywności fizycznej dla zdrowia
    i samopoczucia.
    • Poprzez grę zespołową uczennice nauczyły się współpracy, komunikacji oraz
    wzajemnego wspierania się w grupie.
    • Zakup specjalnych strojów sportowych pozwolił uczennicom poczuć się pewniej i
    bardziej komfortowo podczas zajęć – przełożyło się to na większe zaangażowanie
    oraz aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach.
  2. Zajęcia z pierwszej pomocy
    Uczniowie doskonalili zasady wykonywania BLS oraz poznali zagadnienia związane z pomocą
    w stanach zagrożenia zdrowia i życia. Tematyka obejmowała m.in.: postępowanie w miejscu
    zdarzenia, zawartość apteczki, pomoc przy utracie przytomności, złamaniach, oparzeniach
    itp.
    Zakupiono apteczki wyposażone m.in. w bandaże, plastry, gazy, siatki – wykorzystywane
    przez uczniów w praktycznej nauce.

Efekty:
• Uczniowie opanowali zasady wykonywania podstawowych zabiegów
resuscytacyjnych (BLS), w tym prawidłowej techniki uciskania klatki piersiowej i
sztucznego oddychania.
• Uczyli się postępowania w przypadku utraty przytomności, zadławień, krwotoków,
złamań, zwichnięć, oparzeń, odmrożeń oraz innych nagłych stanów zagrożenia życia.
• Dzięki indywidualnemu wyposażeniu (apteczki), każdy uczestnik mógł przećwiczyć
użycie bandaży, gazików, plastrów i innych materiałów w realistycznych symulacjach.
• Uczniowie zrozumieli wagę szybkiej reakcji i udzielenia pierwszej pomocy
przedmedycznej jeszcze przed przybyciem służb ratunkowych.
• Zajęcia zwiększyły gotowość do działania w sytuacjach kryzysowych – uczniowie
deklarowali większe poczucie pewności w podejmowaniu decyzji ratunkowych.

  1. Klub fotograficzny
    Uczniowie uczyli się fotografii i obróbki zdjęć – najpierw w szkolnym studio, następnie w
    plenerze podczas 5 dniowego pleneru fotograficznego nad morzem- Władysławowo .
    Zakupiono papier fotograficzny i toner. Zlecono wykonanie zdjęć, które zaprezentowano
    podczas dwóch wystaw. Wykorzystano posiadane przez szkołę stelaże outdoorowe –
    wystawy prezentowano dla uczniów, rodziców i społeczności szkolnej.
    Efekty:
    • Uczniowie nauczyli się obsługi aparatu fotograficznego w trybie manualnym, poznali
    zasady kadrowania, pracy ze światłem oraz ustawień ekspozycji.
    • Pracowali z wykorzystaniem sprzętu fotograficznego zarówno w studio, jak i w
    plenerze, co umożliwiło im praktyczne poznanie różnych warunków pracy fotografa.
    • Zdobyli wiedzę i umiejętności w zakresie podstawowej obróbki zdjęć, korzystając z
    programów graficznych.
    • Praca nad indywidualnymi i grupowymi projektami fotograficznymi wpłynęła na
    wzrost kreatywności i samodzielności.
    • Brali udział w procesie planowania i organizacji wystaw: selekcjonowali zdjęcia,
    przygotowywali opisy oraz uczestniczyli w aranżacji ekspozycji na stelażach
    outdoorowych należących do szkoły.
    • Wyjazdowy plener fotograficzny nad morze wzmocnił integrację uczestników i
    umożliwił im pracę w inspirującym otoczeniu naturalnym.
  2. Koło turystyczne
    Podczas zajęć teoretycznych uczniowie poznali metody wytyczania szlaków, ocenę pogody,
    przyrodę i zagadnienia zielonej transformacji. Podczas rajdów przećwiczyli chodzenie na
    orientację, rozpalanie ognisk, przygotowywanie wypraw. Zakupiono dla każdego ucznia
    plecak, śpiwór, termos i scyzoryk – sprzęt wykorzystano podczas 4 rajdów pieszych z
    nocowaniem. Uczniowie odwiedzili farmę wiatrową, zakład utylizacji odpadów i
    obserwowali bioróżnorodność biologiczną.
    Efekty:

• Uczniowie poznali metody wyznaczania szlaków turystycznych, zasady orientacji w
terenie oraz sposoby oceny warunków pogodowych.
• Zajęcia teoretyczne pozwoliły im lepiej zrozumieć koncepcję zielonej transformacji
oraz jej znaczenie dla środowiska naturalnego.
• Podczas czterech rajdów pieszych z nocowaniem uczniowie ćwiczyli umiejętności
zdobyte na zajęciach – m.in. chodzenie na orientację, rozpalanie ognisk, planowanie i
organizację wypraw turystycznych.
• Uczestnicy samodzielnie planowali przebieg wycieczek, wyszukiwali informacje o
zwiedzanych miejscach, kompletowali ekwipunek, posługiwali się mapami i planami
miast.
• Uczniowie uczyli się szacunku do przyrody i odpowiedzialnego korzystania z jej
zasobów, obserwowali zjawiska związane z bioróżnorodnością oraz skutki jej
zakłócania, co wpłynęło na ich świadomość ekologiczną i poczucie odpowiedzialności
za środowisko.

Rezultatem projektu było nabycie kompetencji, umiejętności, uzdolnień i zainteresowań
uczniów, które przyczyniły się do ich ogólnego rozwoju w dłuższej perspektywie czasowej.
Uczniowie objęci wsparciem mieli możliwość rozwijania swoich pasji, zainteresowań i
zdolności poza edukacją formalną. Projekt przyczynił się do wyrównywania szans,
zwiększając poczucie własnej wartości i motywację do nauki u uczestników.

FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Skip to content